Forlesningssammendrag

businessman drawing colorful light bulb with OKR abbreviation, new technology idea concept
https://as2.ftcdn.net/jpg/03/19/89/47/500_F_319894769_D1Su8oQ0MjyukQr5QeZZhvWiQskTTofX.jpg

Vi har nå begynt på siste del i digital markedsføring semesteret. I denne siste delen har vi fått som utfordring av KP å lage en velfungerende nettbutikk! Vi er akkurat begynt, og selv om det nå virker som et stort og vanskelig prosjekt, blir det alikevell en spennende utfordring som jeg tror jeg skal få til.

Vi har så langt hatt to forlesningener, hvor vi har fått god veiledning og inspirasjon fra læreren vår Karl Phillip (KP) samt tidligere studenter med erfaring og råd om hvordan begi seg ut på en slik oppgave og lykkes! Jeg synes KP er en utrolig kul lærer som du merker har god kunnskap rundt det han formidler og du merker at han har en oppriktig interesse for å spre denne kunnskapen med oss. Han er også flink på å engasjere klassen og pushe folk utenfor komfortsonen med oppgaver og spørreundersøkelser på menti.com. Dette gjør at det blir god dynamikk og lett å følge med når han snakker. I den siste forlesningen snakket han om hva OKR eller objectives & key results. Dette ble for første gang brukt av John Doerr. Som var en fyr som introduserte Google for denne måten å styre et selskap på.

Videre i forlesingen fortalte KP om hvoran han gikk fram da han skulle finne ut om OKR. Et tips han kom med, var «å google» mye, finne kunnskapsrike youtubefilmer, kunnskapsforum, Tedtalks og bøker. Videre fant han ut at den presentasjonen John Doerr introduserte for google var vanskelig å finne på nett, så da valgte han å gjenskape denne gjennom en youtubevideo og boken hans, og la ut en artikkel av dette på LinkedIn. Det som da skjedde var at han kom i kontakt med mange andre ledere i Norge som var interessert i OKR og for å lære enda mer om det satte han opp et foredrag for alle som hadde lyst å komme å høre på og fortelle noe om OKR. En av KP sine største filosofier er at man lærer mer når man praktiserer og tester ut kunnskapen sin, og tørr og lære bort til andre, og ikke være redd for å drite seg ut.

Det kom også to tidligere studenter Even Ødegård og Eivind Bodding som har laget en podkast de kaller Markedsføringspodden. Det ar utrolig spennede og høre på prosessen og deres tankegang når de skulle lage denne podkasten. Der snakket de blant annet om hvordan podkast er blitt en veldig populær mediekanal den siste tiden, ikke bare til underholding men som et nyttig virkemiddel for å lære, hvor du mens du gjør andre ting som å trene, lage mat etc. Even og Eivind så derfor på dette som en mulighet til å lære med om markedsføring ved å lage en podkast på norsk om dette. Even og Eivind gikk så gjennom hele prosessen sin, om hvordan de gikk frem for å lage podkasten, hvilke OKR de satte, hvor lang hver episode skulle være, eventuelle gjester de kunne få med og utvalg av spennede temaer. Videre snakket de også om hvilke programmer de valgte å bruke, ga oss litt informasjon om dette som for eksempel Mailchimp, som er en nettside hvor du kan sette opp emailmarkedsføring. Her fikk vi også gode tips om hvordan løse emailmarkedsføring på en god måte. Det var utrolig kult å se deres tankegang og fremgangsmåte og det ga både inspirasjon og ide om hvordan oppgaven kunne løses.

Én kommentar til “Forlesningssammendrag”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *